McKinsey & Company

Vrouwen op de werkvloer anno 2022

Nu vrouwen in topfuncties sneller van baan wisselen dan ooit tevoren, hebben bedrijven de grootste moeite om vrouwelijke leiders te behouden. Dat is de belangrijkste bevinding van het pas verschenen ‘Women in the Workplace’-rapport.

Voor het achtste jaar op rij deed consultancybureau McKinsey, samen met non-profitorganisatie LeanIn.org, een grootschalig onderzoek naar vrouwen in het Amerikaanse bedrijfsleven. Bij maar liefst 333 organisaties werden meer dan 40.000 werknemers ondervraagd. Het resultaat is ‘Women in the Workplace 2022’, een 62-pagina’s tellend rapport vol bevindingen en aanbevelingen.

Great Breakup – vrouwen wisselen van baan

De onderzoekers ontdekten dat vrouwen het afgelopen jaar in razend tempo van baan wisselden en introduceerden de term de ‘Great Breakup’. Vrouwen verwachten anno 2022 meer van hun werk en zijn niet bang om hun werkgeluk elders te zoeken. Bedrijven blijven met de brokstukken achter: vrouwen zijn al ondervertegenwoordigd in de leiderschapsposities, en nu hebben ze ook nog moeite om de paar vrouwen aan de top te behouden.

It’s not me, it’s you

Vrouwen zijn net zo ambitieus als mannen, maar lopen in hun carrière tegen allerlei barrières aan waardoor ze minder makkelijk doorstromen naar de top. Zo blijkt uit de enquête dat vrouwen veel vaker te maken hebben met micro-agressies op de werkvloer. Ook zetten vrouwen zich meer in voor inclusie en mentaal welzijn binnen een organisatie, maar krijgen daar nauwelijks erkenning of waardering voor. Daarnaast geven vrouwelijke leiders aan steeds meer belang te hechten aan een werkgever die flexibiliteit, werk-privé-balans en diversiteits- en inclusiebeleid hoog in het vaandel heeft staan.

Waarschuwing

Het rapport waarschuwt bedrijven; als zij nu geen actie ondernemen, riskeren ze niet alleen het verlies van hun huidige vrouwelijke leiders, maar ook van de volgende generatie. De nieuwe generatie vrouwen is namelijk ambitieuzer en hecht nog meer waarde aan een gelijkwaardige bedrijfscultuur en een ondersteunende en inclusieve werkgever. Jonge vrouwen zien hoe hun rolmodellen op zoek gaan naar betere kansen, en zijn niet bang om zelf ook die stap te nemen. Bedrijven die hierop kunnen inspelen zijn spekkoper: zij zullen vrouwelijk leiders aantrekken en behouden, en zo een betere en aantrekkelijke werkgever worden voor al hun werknemers.

Over het rapport

‘Women in the Workplace 2022’ werd onderzocht en geschreven door Alexis Krivkovich, Lareina Yee, Wei Wei Liu, Ishanaa Rambachan, Nicole Robinson, Hilary Nguyen en Monne Williams voor McKinsey & Company

Gerelateerde artikelen

Online Payment Platform

Hoe veranker je diversiteit en inclusiviteit binnen de organisatie?

Veel organisaties hebben diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel staan. Er zijn alleen maar weinig bedrijven waarbij het lukt om deze thema’s echt te embedden in hun bedrijfscultuur. Om…
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Hoe behoud en bevorder je divers en vrouwelijk talent?

De Taskforce Diversiteit & Inclusie (D&I) van NLdigital onderzoekt gedurende een jaar hoe de overwegend mannelijke en witte digitale sector...
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Verleid de IT-vrouw, omarm deeltijdwerken

Meer vrouwen in topfuncties? Dat maak je mogelijk door ook managementfuncties in deeltijd aan te bieden. Een aantal IT-bedrijven experimenteert nu met de vierdaagse werkweek