Uit de Monitor Talent naar de Top 2020 van stichting Talent naar de Top blijkt dat in 2020, ondanks Corona, het gemiddelde aandeel vrouwen in topfuncties is gestegen van 30,1 naar 32% bij organisaties die het Charter Talent naar de Top ondertekenden.
Stichting Talent naar de Top heeft de maatschappelijke doelstelling voor meer divers talent in de (sub)top. Bedrijven die zich bij hen aansluiten en zich via ondertekening van een charter verbinden aan de doelstellingen van de stichting worden jaarlijks gemonitord op de behaalde resultaten door een onafhankelijke commissie. De Monitor Talent naar de Top toont de actuele stand van zaken van het aandeel vrouwen in de top van charterondertekenaars en beschrijft de inspanningen die zij leveren om de doorstroom van vrouwen naar de top te realiseren.
Resultaten Monitor Talent naar de Top 2020
Meer dan de helft (58,3%) van de besturen van charterorganisaties heeft een evenwichtige m/v-verdeling gerealiseerd in de raden van bestuur;
80% van de raden van commissarissen zijn evenwichtig samengesteld;
85,7% van de raden van toezicht heeft een aandeel van minimaal 30% m/v. Dit is gelijk gebleven aan 2019;
Geen enkele rvt is in 2020 meer zonder vrouwen.
Een belangrijke aanbeveling van stichting Talent naar de Top richting politiek en koepelorganisaties is dan ook bedrijven te stimuleren gebruik te maken van de evidence based approach van Talent naar de Top bij de implementatie van de nieuwe (quotum)wet. In februari 2021 stemde de Tweede Kamer in met een quotumwet voor beursgenoteerde vennootschappen. Daarmee is het een wettelijke verplichting minimaal 33% vrouwen in de rvc te hebben.
Over het onderzoek
De Monitor Talent naar de Top 2020 toont de actuele stand van het aandeel vrouwen in de top van charterondertekenaars en beschrijft de inspanningen die deze organisaties leveren om de doorstroom van vrouwen naar de top te realiseren. De monitor voor 2020 is gebaseerd op gegevens van 116 organisaties. Bron van dit artikel is de website van stichting Talent naar de Top. Uitgebreide resultaten uit het onderzoek en de factsheet vind je op hun website.
Heeft jouw bedrijf een inspirerend Diversiteit & Inclusie (D&I) artikel, best practice, onderzoek, video, tool etc en wil je daar graag meer zichtbaarheid aan geven? Vul onderstaand formulier in en wij plaatsen het op de Taskforce D&I website. Op deze manier bieden wij meer publiciteit voor jouw bestaande D&I initiatieven.
We stereotyperen onze eigen collega’s minder vaak, maar we hebben wel veel vooroordelen over elkaar. Dat concluderen sociaal psychologen aan de Universiteit Utrecht.
Het afgelopen jaar stond in het teken van doelgerichte acties, gericht op de aanpak van maatschappelijke issues en het creëren van een dieper gevoel van verbondenheid binnen Dell Technologies. Wat…
Steeds meer bedrijven en instellingen houden rekening met maatschappelijke ontwikkelingen en werken aan diversiteit en inclusie. Onderdeel van deze trend is dat organisaties zich vaker sterk maken voor LGBTIQ+-inclusie, blijkt…
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.