Infotopics

Diversiteit en Inclusie in de praktijk bij Infotopics

Data-consultancybureau Infotopics boekte de afgelopen jaren forse vooruitgang op het gebied van diversiteit en inclusie. HR-manager Chantal Geerdink-Krake vertelt over leren van elkaars verschillen, werken in een jonge organisatie en waarom Infotopics dit jaar deelneemt aan de Werkgroep Diversiteit & Inclusie.

Infotopics helpt organisaties om inzichten en antwoorden te formuleren aan de hand van data en zo de stap te zetten naar een datagedreven organisatie. Met succes, want het bedrijf is de afgelopen jaren hard gegroeid, zowel in medewerkersaantal als in diversiteit. Geerdink-Krake: “We werven actief op scholen, hogescholen en universiteiten en proberen goed zichtbaar te zijn. Waar we in het verleden vooral mensen aannamen op hun inhoudelijke kennis, kijken we tegenwoordig veel meer naar de persoonlijke kant. Iemand moet het niet alleen heel gaaf vinden wat we doen, maar ook de sociale vaardigheden hebben om ons verhaal over te brengen aan de klant.”

Diversiteit bij Infotopics

Verschillen maken sterk

“Als ik naar onze diversiteitscijfers over 2022 kijk, ben ik niet ontevreden. Zeker wat betreft man/vrouw-verdeling zijn we goed bezig,” zegt Geerdink-Krake. “We hebben de afgelopen jaren veel vrouwen aangenomen. Zij waren heel geschikt voor de baan en landden ook nog eens goed in de organisatie. Ook qua inclusie denk ik dat we het goed doen. Iedereen moet hier zichzelf kunnen zijn. Iedereen wordt gelijk behandeld en krijgt dezelfde kansen. We zien elkaars verschillen als een aanvulling binnen onze teams. Verschillende blikken, achtergronden en leeftijden zorgen voor verschillende invalshoeken en maken elkaar sterker, maken het team sterker en maken ons product en onze dienstverlening sterker.”

Persoonlijke verrijking

Op de werkvloer ziet Geerdink-Krake de kracht van diversiteit terug in de praktijk: “We hebben bijvoorbeeld een vijftigplusser en een jonge twintiger die elkaar opleiden. De een heeft een berg ervaring die hij kan overbrengen, de ander komt net van school en deelt allerlei nieuwe inzichten. En in ons team Apps for Tableau werken mensen uit Syrië, Egypte, Bulgarije, Turkije, Nederland, India en Iran samen. Bij teambuilding-activiteiten nemen zij vaak eten mee uit hun cultuur; dat versterkt de samenwerking en de onderlinge sfeer. Aannames worden losgelaten, mensen staan open voor elkaar en ervaren het als een enorme persoonlijke verrijking.” Dat blijkt ook wel uit het recente medewerkerstevredenheidsonderzoek dat Infotopics liet uitvoeren, waarin de werkcultuur binnen de organisatie met een 9 wordt beoordeeld.

We zien elkaars verschillen als een aanvulling binnen onze teams. Verschillende blikken, achtergronden en leeftijden zorgen voor verschillende invalshoeken en maken elkaar, het team, ons product en onze dienstverlening sterker.

Chantal Geerdink-Krake, HR-manager, Infotopics

Belangrijk, maar ingewikkeld

Infotopics neemt dit jaar deel aan de Werkgroep D&I van de Taskforce D&I. “Want D&I is niet alleen een belangrijk onderwerp,” zegt Geerdink-Krake, “maar soms ook een best moeilijk onderwerp. We willen het graag nog beter doen… maar hoe? Als ik kijk naar ons personeelsbestand, zijn we een relatief witte organisatie. Terwijl het ons niet uitmaakt waar iemand vandaan komt, als iemand maar geschikt is voor de job. Misschien doen wij wel iets waardoor andere doelgroepen minder snel solliciteren en kunnen we dat veranderen.”

Seniors aantrekken

“Een andere uitdaging is dat we een relatief jonge organisatie zijn,” vertelt Geerdink-Krake. “Aan jong talent geen gebrek, maar we hebben moeite om de seniorfuncties te vullen. We leiden mensen op, die net van school komen, tot steengoede data-professionals, maar dat is juist een groep die relatief snel uitvliegt omdat ze na een paar jaar toe zijn aan wat nieuws. Onze uitdaging is om ook mensen aan te trekken die in een andere levensfase zitten.”

Structurele invulling

Geerdink-Krake hoopt in de Werkgroep D&I te horen hoe andere organisaties met dit soort vragen omgaan. Daarnaast wil Infotopics leren hoe D&I een thema wordt dat niet alleen bij de HR-afdeling leeft, maar in de hele organisatie gedragen wordt. “Hoe kunnen we dit verhaal vertellen, in onze organisatie en in onze employer branding? Kortom: hoe kunnen we er structureel een goede invulling aan geven? Want dat is uiteindelijk onze ambitie.”

Meer best practices

Wil je meer succesverhalen lezen van andere bedrijven hoe zij zorgen voor meer diversiteit en inclusie binnen hun bedrijf?

Gerelateerde artikelen

VHTO
Frontrunner

Invloed ouders op (school) loopbaankeuzes van dochters

Bij de keuze van meisjes voor studie of beroep in de bètatechniek spelen ouders een belangrijke rol. Die rol voeren ze bewust en onbewust uit. VHTO vertelt je waar je…
MT/Sprout

9 stappen voor het bereiken van inclusieve diversiteit

Het aantal vrouwen aan de Nederlandse top stagneert. MT/Sprout zette in hun artikel 9 stappen op een rij voor een diverse en inclusieve organisatie.
Hogeschool Utrecht

Verandering van de ICT-cultuur is goed voor man èn vrouw

De directeur van HU Instituut ICT vertelt hoe zij zorgt voor meer vrouwelijke instroom binnen ICT-opleidingen.