Wat zijn de oorzaken van gebrek aan diversiteit in de digitale sector?
Vooralsnog werken er minder vrouwen dan mannen in de digitale sector. Het aandeel vrouwen in onze sector lag in 2019 op 18 procent. Een belangrijke oorzaak is het feit dat relatief weinig meisjes kiezen voor een technische opleiding en een carrière in de IT. Maar vrouwen die wél kiezen voor onze sector, blijven er lang niet allemaal werken. Bovendien stromen minder vrouwen dan mannen door naar de top. Dit fenomeen staat bekend als de ‘lekkende pijplijn’. Daarvoor zijn verschillende oorzaken:
Genderbias en onbewuste discriminatie
Door diep-ingebakken stereotypen associëren mensen leiderschap en leiderschapskwaliteiten – vaak onbewust – meer met mannen dan met vrouwen. Vrouwen in leiderschapsrollen stuiten ook op meer weerstand en worden minder aardig gevonden (‘double bind’).
Informele werving en selectie
Voor topposities wordt vaak geput uit een bestaand informeel netwerk waar vrouwen in mindere mate onderdeel van zijn (‘old boys network’). Bovendien zijn zittende bestuurders geneigd kandidaten te kiezen die veel op hen lijken (‘mirror-tocracy’).
Organisatiecultuur
Sommige organisaties werken met een ‘up-or-out’-principe en het idee dat je voor je veertigste partner moet zijn. Doordat in deze organisatiecultuur cruciale carrièrestappen samenvallen met een levensfase van zwangerschap of jonge kinderen, haken vrouwen vaker af.
Aanwezigheids-/voltijdscultuur
Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor een deeltijdbaan, terwijl voltijdswerken in veel gevallen als norm wordt gesteld voor management- en topfuncties.
Financiering
Bij het zoeken naar groeikapitaal hebben vrouwelijke ondernemers minder kans dit kapitaal binnen te halen. Uit onderzoek van Techleap blijkt dat van de teams die sinds 2008 in Nederland groeikapitaal ophaalden slechts 0,8 procent uit alleen vrouwen bestond en 4,9 procent uit gemengde teams. Ook is bekend dat vrouwen en mannen in dezelfde posities, met dezelfde ervaring, toch ongelijk verdienen (‘gender pay gap’).
Aan de slag!
Gebrek aan diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven is een complex probleem. Er is geen ‘quick-fix’. Je kunt het meest bereiken als je het probleem op verschillende manieren tegelijk aanpakt. Zelfs dan moet je ervan uitgaan dat het een langzame verandering zal zijn, waarbij het zeker vijf jaar kan duren voordat je echte resultaten boekt.
De Taskforce Diversiteit & Inclusie (D&I) van NLdigital onderzocht gedurende een jaar hoe de digitale sector diverser en inclusiever kan worden gemaakt. Dit artikel maakt de balans op: hoe maak…
Hoe zorg je ervoor dat jong talent jou vindt? Quincy en zijn collega Katharina van Hello Mentor geven je vier tips waarmee jij je zichtbaarheid vergroot.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.