Trouw: Gaat het vrouwenquotum leiden tot meer gendergelijkheid?
Vanaf 1 januari 2022 geldt er een nieuwe regeling. Beursgenoteerde bedrijven zijn verplicht om een derde van de top uit vrouwen te laten bestaan. Andere Europese landen gingen ons al voor, Nederland loopt daarin achter. Gaat het vrouwenquotum het grote verschil maken in Nederland?
Nederland telt ongeveer 90 beursgenoteerde bedrijven, van deze bedrijven bestaat de raad van commissarissen vaak uit vijf of zes mensen. Goed dat deze nieuwe regel er is maar gaat dit ook het grote verschil maken in het aantal vrouwen binnen de bedrijven? Naast dat het natuurlijk goed is voor het normaliseren, dat meer vrouwen een hogere positie krijgen binnen de bedrijven.
De veranderingen
“Je kan je afvragen waarom dit niet eerder is gebeurt. De afgelopen jaren was de VVD de grootste partij. Deze partij heeft geen streefcijfers ingevoerd en is niet actief gewerkt aan gendergelijkheid zoals bijvoorbeeld PvdA dat wel heeft.
Voor de grote bedrijven veranderd er weinig. Uit het onderzoek van Female Board Index 2021 blijkt dat van de 89 beursgenoteerde bedrijven, 61 voldoen aan het quotum. Het jaar daarvoor waren dat er tien minder.
Volgens de voorzitter van Talent naar de Top, Mariëtte Turkenbrug is het tweede deel van de nieuwe wet interessanter is: Grote bedrijven die niet beursgenoteerd zijn, zoals naamloze en besloten vennootschappen, worden verplicht streefcijfers op te stellen om de man-vrouwverhouding in de top van het bedrijf evenwichtiger te maken.
Turkenburg legt uit dat bedrijven zelf de cijfers kunnen bepalen. “Als een bedrijf de doelstelling neemt, vijf procent vrouwen in de top, dan lacht de rest je uit”, zegt Turkenburg. De CEO’s gaan concurreren op diversiteit met elkaar.
Hoge streefcijfers:
Hoe hoger het streefcijfers bij een bedrijf, hoe aantrekkelijker het is voor een vrouw om daar te solliciteren.
Bedrijven moeten vooroordelen, zoals over de rolverdeling binnen het huidhouden, loslaten.
Om vrouwen dezelfde kansen als mannen te bieden, moeten de deeltijdsfactoren verminderen.
Het vrouwenquotum is in eerste instantie bepaalt voor acht jaar, daarna komt het te vervallen voor beide bepalingen. Om meer vrouwen in de subtop te krijgen moeten grote bedrijven ambitieuze doelen stellen vindt werkgeversorganisatie VNO-NCW. De vraag is, of dit quotum ook effect heeft op de vrouwenemancipatie op de werkvloer in de bredere zin.
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.