Vrouwen zijn nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd in leiderschapsposities bij startups. En dat terwijl er steeds meer aandacht is voor het tekort aan vrouwen in leiderschapsposities.
Bij Europese techbedrijven wordt gemiddeld slechts een van de zeven leiderschapsfuncties door een vrouw vervuld. De uitzondering die de regel bevestigt, is de positie van HR-directeur. Die functie wordt zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk en Duitsland vaker door een vrouw bekleed.
Lekkende toevoer
In de drie Europese landen zijn er met name in de functies van CTO en CEO (chief technology officer en chief executive officer) nauwelijkse vrouwen te vinden. Recruiters denken dat dit komt door onbewuste vooroordelen van veelal mannelijke start-up-oprichters die bij groei van het bedrijf kopieën van zichzelf zoeken. Ook is er sprake van de zogenaamde ‘lekkende’ toevoer van talent waardoor er niet genoeg diversiteit is onder aanstormend tech-talent.
Tijd voor verandering
Het gebrek aan vrouwen in de tech-top is inmiddels welbekend, maar blijft voortbestaan. Er is een cultureel-maatschappelijk verandering nodig om vrouwen dezelfde kansen te bieden als mannen. Denk hierbij aan ouderschapsverlof en toegankelijke en kwalitatieve kinderopvang, maar ook onderwijs dat meisjes stimuleert om tech-les te kiezen op de middelbare school en daarna.
Extra moeite
Bij het aannemen van meer vrouwen in leiderschapsposities in tech, zullen recruiters en managers een extra stap moet zetten in hun zoektocht. Ze kunnen vrouwen bijvoorbeeld beter informeren over de verantwoordelijkheden van een CTO en de carrièrestappen die naar deze functie leiden. Daarnaast kunnen ze de talent-toevoer als het ware repareren door meer vrouwelijke programmeurs aan te nemen. Op Europees niveau bestaan er al verschillende programma’s om vrouwen op te leiden voor leiderschapsposities en netwerken voor vrouwen in tech met mentorschappen, evenementen en het uitwisselen van vacatures.
Over het artikel
‘Who’s in the startup C-suite? Not women’ werd onderzocht en geschreven door
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Nederlandse organisaties die opkomen voor de belangen van vrouwen zeggen de ambitie te hebben om samen te werken, maar werken in de praktijk toch vaak alleen. Dit blijkt uit onderzoek van het Erasmus Centre for Women and Organisations
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.