Voor het eerst bestaat, in het nieuwe kabinet, de helft van de ministers en bijna de helft van de staatssecretarissen uit vrouwen. NOS Radio 1 Journaal nieuwslezer Astrid Kersseboom gaat in gesprek met Liza Mügge, zij is universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit Amsterdam.
“Als je naar gendergelijkheid kijkt staat Nederland lang onderaan allerlei lijstjes. Deze nieuwe verandering is een stap in de goede richting. Hiermee volgt Nederland andere landen zoals Canada en Duitsland en Nieuw Zeeland waarbij vrouwen in de politiek al langer een groot onderwerp is,” vertelt Mügge.
“De mensen met een machtige positie laten laten zien, dat tijdens deze samenstelling, het ook hun prioriteit is. Dat is een belangrijk signaal naar de rest van de maatschappij waarin vrouwen met een hoge functie ondervertegenwoordigd zijn.”
Maatschappelijk draagvlak
“Je kan je afvragen waarom dit niet eerder is gebeurt. De afgelopen jaren was de VVD de grootste partij. Deze partij heeft geen streefcijfers ingevoerd en is niet actief gewerkt aan gendergelijkheid zoals bijvoorbeeld PvdA dat wel heeft. Het idee van de VVD was: als mensen goed genoeg zijn, dan komen ze vanzelf wel bovendrijven als minister,” aldus Mügge.
“Het maatschappelijke draagvlak is gegroeid. We zien dat het onderwerp op verschillende manieren onder de aandacht wordt gebracht door o.a. veel activisten die zich inzetten voor gendergelijkheid. Tegelijkertijd was hier binnen de partij zelf ook veel kritiek op gekomen, dit heeft men aan het denken gezet.”
Rolmodellen
Mügge: “Een diversie politiek is belangrijk voor de herkenbaarheid. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat als meisje en vrouwen andere vrouwelijke rolmodellen campagne zien voeren, ongeacht de partij en of ze winnen, dan gaan ze meer over politiek praten. Ze raken politiek betrokken en geïnteresseerder. Daarnaast stimuleren de rolmodellen deze meisjes en vrouwen om zelf ook iets binnen de politiek te kunnen betekenen. Ik hoop dat die pool aspiranten, mensen die dromen over een politieke carrière, hierdoor meer divers wordt en groeit.”
“Het huidige leiderschap is nogal traditioneel. Vrouwen op machtige posities, de rolmodellen, kunnen ideeën bijstellen over stereotypering betreft politiek leiderschap. Dit kan invloed hebben op de rest van de samenleving.”
Over dit artikel
Astrid Kersseboom is nieuwslezer bij NOS radio 1. Voor dit interview ging ze in gesprek met Liza Mügge, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit Amsterdam. Bron van dit artikel is de website van NPO radio 1.
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.