Het tijdperk van maar liefst 200.000 jaar waarin mannen leidend waren, komt nu echt tot zijn eind. Daarom is er een nieuwe masculine agenda nodig. Niet om feminisme te bestrijden, maar juist om mannen te helpen zich aan te passen.
Nog bijna altijd zijn het geprivilegieerde witte mannen die beslissen of een sollicitant de juiste ‘match’ is en de juiste ‘kwalificaties’ heeft. Mannen zien zichzelf daarbij als neutraal, terwijl ze vrouwen in senior functies ervan verdenken andere vrouwen te willen voortrekken. In bestuurskamers heerst de mores van geprivilegieerde witte mannen. Iedereen die daar niet onder valt, wordt gezien als een indringer.
Privilege erkennen en inzetten
Privilege reikt verder dan gender; het komt voort uit een cocktail van gender, etniciteit en klasse. Het is voor de heersende elite moeilijk om discriminatie te herkennen (ze hebben het zelf immers nooit ervaren), maar ze moeten leren erkennen dat deuren voor hen open gingen omdat de portiers op hen leken. Daarom zouden zij hun privilege moeten inzetten om de deur voor anderen open te houden.
Niet-geprivilegieerde mannen worden op het moment op alle vlakken al ingehaald door vrouwen. In Amerika doen zwarte vrouwen het in het onderwijs bijvoorbeeld veel beter dan witte mannen. En de aanstormende nieuwe elite is grotendeels vrouw. Het is een kwestie van tijd – en het draaien van sociale verwachtingen – tot vrouwen de werkvloer zullen domineren.
Identiteit uitspreiden
De nieuwe masculine agenda zal idealiter afscheid nemen van de verwachting dat mannen moeten presteren. Nu ontlenen veel mannen hun identiteit aan hun carrière – en dat maakt het nog lastiger om op dit gebied te falen. Dit kan voorkomen worden als mannen hun identiteit leren uit te spreiden over meerdere vlakken: ja je bent ontslagen, maar je bent nog steeds een geweldige (groot)vader.
Over het artikel
‘How To Reboot Men For The Age Of Gender Equality’ werd onderzocht en geschreven door Simon Kuper voor Financial Times.
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Nederlandse organisaties die opkomen voor de belangen van vrouwen zeggen de ambitie te hebben om samen te werken, maar werken in de praktijk toch vaak alleen. Dit blijkt uit onderzoek van het Erasmus Centre for Women and Organisations
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.