We zitten midden in de ‘Great Break-up’ zoals Amerikaanse media het fenomeen gedoopt hebben: vrouwen in leiderschapsposities verwachten meer van hun werk en wisselen in groten getale van baan om dat voor elkaar te krijgen.
Experts zien de ‘Great Break-up’ als een duidelijk signaal dat vrouwelijke leiders het niet eens zijn met de huidige status quo. In 2022 is nog steeds maar een op de vier directeuren een vrouw, en slechts een op de twintig een vrouw van kleur. Daarbij worden er nog steeds minder vrouwen gepromoveerd tot manager dan mannen. Bovendien hebben vrouwen vaker te maken met micro-agressie op de werkvloer waardoor hun autoriteit ondermijnd wordt. Nu er meer aandacht is voor diversiteit, gelijkheid en inclusie zijn vrouwen eerder bereid om weg te lopen van werkgevers die deze waarden niet proactief nastreven.
Vrijwilligerswerk?
Vrouwelijke leiders besteden vaak twee keer zoveel tijd aan diversiteit en inclusie dan mannelijke collega’s. Hun werk op dit vlak kost veel energie en tijd, maar wordt vaak niet erkend of gecompenseerd. Volgens wetenschappers is het niet verrassend dat vrouwen zich meer bewust zijn van het belang van diversiteit en inclusie. Zij hebben immers zelf ook regelmatig te maken gehad met onbewuste vooroordelen of ongelijke behandeling op de werkvloer. Nu bedrijven eindelijk aangeven werk te willen maken van diversiteit en inclusie, hoort daar ook erkenning, waardering en financiële compensatie tegenover te staan.
De rol van de manager
Managers zijn de drijvende kracht achter een prettige bedrijfscultuur, maar er is een groeiende kloof tussen wat er van managers wordt verwacht en hoe ze worden getraind en beloond. Er gaat bijvoorbeeld relatief veel aandacht uit naar het trainen van managers om burn-outs te voorkomen, maar het behouden van werknemers en vooruitgang boeken op het vlak van diversiteit en inclusie staat veel lager op het prioriteitenlijstje. Door managers beter te trainen en belonen op het gebied van inclusief leiderschap valt er een hoop te winnen
Hybride werkvormen en een goede balans
Vrouwen die kunnen kiezen uit flexibele arbeidsvoorwaarden waarbij ze zowel thuis als op locatie kunnen werken, zijn gelukkiger in hun werk en zullen veel minder snel een bedrijf verlaten. Uit onderzoek bleek daarnaast dat vrouwen onder de dertig veel meer waarde hechten aan een goede werk-privé-balans dan oudere collega’s. Van een grote onderzoeksgroep gaf tweederde van de vrouwen onder de dertig aan dat zij grotere interesse zouden hebben in promotie als ze vrouwelijke leiders zagen met een aantrekkelijke werk-privé-balans.
Het tij keren
Inclusief werkgeverschap, hybride werkvormen, aandacht en compensatie voor diversiteit en inclusie op de werkvloer én ruimte voor een goede werk-privé-balans. Het is nu aan bedrijven om zich op deze gebieden uit te spreken en te investeren en de ‘Great Break-up’ een halt toe te roepen.
Over het artikel
‘The “Great Breakup” And Why Women Leaders Are Leaving Companies At Higher Rates’ werd onderzocht en geschreven door Holly Corbett voor Forbes
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Nederlandse organisaties die opkomen voor de belangen van vrouwen zeggen de ambitie te hebben om samen te werken, maar werken in de praktijk toch vaak alleen. Dit blijkt uit onderzoek van het Erasmus Centre for Women and Organisations
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.