FD: Een divers bestuur? Graag. En toch blijft de ceo wit en (meestal) man
Headhunters worden platgebeld door organisaties die meer culturele diversiteit willen. Alleen het bedrijfsleven blijft achter, en al helemaal als het om de topfuncties gaat.
Werving- en selectiebureaus signaleren een omslag: waren organisaties eerst ‘slechts’ op zoek naar meer vrouwen, tegenwoordig vragen ze expliciet naar multicultureel leiderschap en cultureel diverse kandidaten. Maatschappelijke ontwikkelingen als de Black Lives Matter-beweging, de krappe arbeidsmarkt en het belang van een gemêleerde top bij multinationals dragen allemaal bij aan die groeiende vraag.
Valkuilen
Culturele diversiteit is zo’n containerbegrip, dat het werven niet altijd soepel verloopt. Recruiters merken dat organisaties bij diversiteit vaak specifiek mensen van kleur verwachten, en bijvoorbeeld mensen uit Polen niet als cultureel divers zien. Een andere moeilijkheid is dat veel organisaties de mond vol hebben van diversiteit, maar in de praktijk toch graag aan hun oude vertrouwde systemen willen vasthouden waarbij weinig ruimte is voor frisse input van nieuwe gezichten. Steeds meer bureaus bieden daarom begeleiding om organisaties niet alleen in woord, maar ook in daad divers en inclusief te maken.
Witte CEO
De roep om culturele diversiteit is nog niet overal doorgedrongen. In het bedrijfsleven ligt de focus vaak alleen op man/vrouw-diversiteit. In andere sectoren lukt het vooral om meer diversiteit in toezichthoudende functies te creëren en minder in de raden van bestuur. Als het gaat om die bestuursfuncties zijn er namelijk ellenlange waslijsten met vereisten die je alleen af kunt vinken met jarenlange ervaring op je cv. Daarnaast spelen ook onbewuste vooroordelen een rol; leiderschap wordt nog altijd makkelijker herkend in een witte man van 50-plus, dan in bijvoorbeeld een biculturele jonge vrouw.
Potentieel in plaats van ervaring
Bestuursfuncties met zeer specifieke vereisten spreken sowieso maar een kleine groep mensen met die specifieke ervaring en kennis aan. Om daar vanaf te komen is het volgens diversiteitsconsultants zaak om minder naar de ervaring en meer naar het potentieel van kandidaten te kijken. Want wie zich snel kan ontwikkelen, kan ver komen – ook als diegene van ver komt.
Over het artikel
‘Een divers bestuur? Graag. En toch blijft de ceo wit en (meestal) man’ werd onderzocht en geschreven door Elfanie toe Laer voor Het Financieele Dagblad
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.