FD: De vertrouwenspersoon moet meer zijn dan een laatste redmiddel
Sinds de Boos-uitzending over The Voice lijken vertrouwenspersonen dé oplossing voor grensoverschrijdend gedrag. Als inclusiviteitsonderzoeker en coauteur van het boek De inclusiemarathon (Amsterdam University Press, 2021) heeft Zoë Papaikonomou zich verdiept in de vraag hoe elke medewerker zich veilig kan voelen op het werk. Papaikonomou: ‘Veel bedrijven denken: als we maar een vertrouwenspersoon hebben, zitten we goed.’
Bij beroepsorganisaties en opleidingen voor vertrouwenspersonen rinkelen de telefoons twee keer zo vaak als daarvoor. Toch zijn deze loketten niet de aanjagers voor verandering, vindt Papaikonomou. Een vertrouwenspersoon kan weinig doen als de werkcultuur niet verandert. Dat ervoer ook beleidsadviseur Petra (58). Zij klopte bij een externe vertrouwenspersoon aan vanwege een giftige sfeer in haar team en werd goed geholpen, maar de situatie op haar werk veranderde niet. Ze besloot uiteindelijk voor zichzelf te kiezen en nam ontslag. Haar opvolgster hield het ook niet lang uit, begreep ze later. Net als haar voorganger.
Je moet ook nadenken over diversiteit als je een vertrouwenspersoon kiest.
Om te voorkomen dat vertrouwenspersoon een excuusfunctie wordt en schijnveiligheid biedt, moeten bedrijven en-en doen: een klachtenprocedure, én aandacht voor een veilige werksfeer, én een gecertificeerde vertrouwenspersoon. Papaikonomou: ‘Je moet ook nadenken over diversiteit als je een vertrouwenspersoon kiest. De drempel kan hoger zijn als een medewerker een klacht over racisme alleen maar kan delen met iemand die daar geen ervaring mee heeft.’
Intern en extern
Naast oog voor diversiteit kan het goed zijn een interne én externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Petra weet zeker dat zij niet naar een interne vertrouwenspersoon was gegaan, uit angst dat haar verhaal werd doorverteld. Angst en argwaan maken het werk van de vertrouwenspersoon zeker bij een onveilige werkcultuur heel lastig. Zij kunnen pas actie ondernemen als degene die hen benadert daar toestemming voor geeft. Daarom kunnen zij ook niet als enige zorgen voor een veilige werkomgeving.
Draagvlak bij directie
Bij het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen merkt men dat bedrijven door de MeToo-affaires meer oog hebben voor medewerkers die grensoverschrijdend gedrag durven melden. De vertrouwenspersoon heeft meer draagvlak bij de directie en het argument dat het veel geld kost wordt minder gehoord. Het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon in elk bedrijf, zoals GroenLinks wil, garandeert volgens TNO-onderzoek uit 2018 nog geen gezonde bedrijfscultuur. Er is meer nodig. Vragen over ongewenst gedrag kunnen bijvoorbeeld worden meegenomen in het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ook zijn er bedrijven die E-learnings en programma’s aanbieden over een veilige werksfeer en het bespreken van ongewenst gedrag. Papaikonomou: ‘De meeste bedrijven rennen niet meer hard weg als je over een veilige werksfeer begint. De volgende stap is dat de vertrouwenspersoon geen eenzame redder in nood meer is, maar een schakel in het hele proces.
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.