Financial Times: De harde waarheid over de gender en salaris
We weten het allemaal: er bestaat een kloof tussen het inkomen van mannen en dat van vrouwen. In Nederland en Oostenrijk verdienen mannen twee keer zoveel als vrouwen. Daarbij gaat het over de totale arbeidsmarkt: niet alleen krijgen vrouwen minder salaris dan mannen, ze doen ook meer onbetaald huishoudelijk werk. De kloof is er niet alleen een van eerlijkheid, het gaat ook over efficiency: er gaat veel vrouwelijk talent verloren.
Onbenut vermogen
De Hub for Equal Representation in the Economy uit Londen onderzoekt het probleem van het verloren talent door een multinational met circa 100.000 medewerkers in 100 landen onder de loep te nemen. Zoals verwacht vinden de onderzoekers een kloof: mannen krijgen meer betaald dan vrouwen met dezelfde ervaring.
Daarnaast laat het onderzoek zien dat er in sommige landen een omgekeerde kloof is: vrouwen verdienen meer dan mannen. In Pakistan bijvoorbeeld, waar de lat voor vrouwen om te gaan werken erg hoog ligt. De vrouwen die wel aan de bak komen bij multinationals hebben buitengewone capaciteiten en verdienen meer dan de gemiddelde man. Het ligt dus voor de hand dat niet-werkende vrouwen, in een betaalde baan bovengemiddeld goed zouden functioneren, niet per se supersterren te zijn. Namen deze niet-werkende vrouwen de plek in van minder goed presterende mannen, dan verhoogden ze de productiviteit van hun werkgever met 32 procent.
“Sommige mensen zijn goed in het een en andere in het andere”, aldus professor Bandiera, een van de onderzoekers. “Er is echter een groot verschil tussen de capaciteiten van mensen en de manier waarop we rollen toebedelen. Gender speelt daarin de duidelijkste rol.”
Vooruitgang?
Aangezien zowel economische redenen als eerlijkheid in de richting van meer gelijkheid wijzen, is het logisch dat er de afgelopen decennia vooruitgang geboekt is. Bandiera hoopt dat de nieuwe manieren van werken die we tijdens de pandemie hebben aangeleerd de zaak zullen versnellen. Tegelijkertijd laat onderzoek van het Institute for Fiscal Studies een zorgwekkender conclusie zien.
Het onderzoek toont aan dat er tijdens de pandemie – met thuisonderwijs, thuiswerken en daarmee een herverdeling van huishoudelijke taken – zelfs in huishoudens waar de moeder meer verdient dan de vader, een groter beroep werd gedaan op de vrouw. Meer zorg voor de kinderen, meer huishoudelijk taken en minder ongestoord het betaalde werk kunnen doen dan de man. Economische prikkels werken, maar onze – op gender gebaseerde – verwachtingen over wie het huishouden moet doen zijn hardnekkig.
Er is vooruitgang geboekt, in het bijzonder op het vlak van onderwijs voor vouwen, maar deze strijd moet uitgevochten worden op meerdere terreinen. De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen verdwijnt niet uit eigen beweging.
Over het artikel
en salaris is onderzocht en geschreven voor Tim Harford, schrijver bij Financial Times. Bron van dit artikel is de website van Financial Times.
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.