MT/Sprout: Aardige mannen verdienen minder en krijgen minder snel promotie
Ook mannen hebben last van onbewuste vooroordelen op de werkvloer. Zo blijkt uit onderzoek van onder andere de Harvard University en de Universiteit van South Carolina, dat mannen die niet voldoen aan het stoere plaatje minder makkelijk hogerop komen en slechter worden betaald.
Verwachtingen
Het ‘ideaalbeeld’ waar de man aan moet voldoen op de werkvloer is dat ze zelfbewust, assertief en competitief zijn. “We verwachten van hen dat ze hun doelen halen en meesterschap vertonen”, aldus Janine Boask, hoogleraar werk- en organisatiepsychologie. Passen ze niet binnen dit beeld en vertonen ze meer gedrag dat als ‘vrouwelijk’ wordt bestempeld, dan wordt er getwijfeld aan hun daadkracht. Dit kan een promotie kosten, of op den duur zelfs leiden tot ontslag.
Het maakt hierbij wel verschil uit welk land je komt. Zo wordt het zoeken naar samenwerking in het Westen gezien als een typisch vrouwelijke eigenschap, terwijl dit in sommige Aziatische landen eerder wordt beschouwd als mannelijk.
Voorbeeldfunctie
Na de Coronapandemie is het voor leidinggevenden noodzakelijker geworden zich van hun zachte kant te laten zien. De hoop van sommige onderzoekers is dat hierdoor de arbeidsmarkt is veranderd en dat onbewuste vooroordelen die we hebben verdwijnen.
Door het aanpassen van het wervingsproces vermindert ook de kans dat vooral bazige witte mannen de baan krijgen. Dit kan onder andere door te werken met formulieren met dezelfde vragen voor zowel mannen als vrouwen en door selectiecommissies samen te stellen die bestaan uit zowel mannen als vrouwen.
Zorg niet voor het bevoordelen van aardige mannen, maar stop met het verdedigen en belonen van al die andere mannen. Dit is de boodschap van Chris Parke van Talking Talent, een coaching- en consultantbureau dat internationaal werkt.
Over dit artikel
Dit artikel verscheen eerder op de website van MT/Sprout.
Op 4 april kwamen vijf vooruitstrevende IT-bedrijven samen voor de kick-off van de tweede editie van de Werkgroep D&I.Inzet: hoe maak je je bedrijf structureel diverser en inclusiever?
De Taskforce Diversiteit en Inclusie (D&I) bestaat nu bijna twee jaar en werkt hard aan het realiseren van een meer diverse en inclusieve digitale sector. Na twee jaar zijn de ambities nog steeds torenhoog.
Zonder een datagedreven D&I-beleid is het voor de IT-sector moeilijk haar eigen diversiteitsprobleem te identificeren. Want een probleem kun je pas oplossen als je het kan zien.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.