Relatief veel jonge werknemers in de IT overwegen in het komende jaar van baan te wisselen. Het waardesysteem van de jongste twee generaties op de arbeidsmarkt – de millennials en Generatie Z, is de sleutel om deze IT’ers aan je te binden.
Iets meer dan helft van Generatie Z en millennials overweegt volgens de Work Trend Index van Microsoft van werkgever te wisselen. De cijfers van het onderzoek van Gartner onder 1.755 werknemers in een IT-functie in veertig landen zijn nog zorgwekkender: krap 20% van de IT-ers tussen de 18 en 29 jaar denkt dit jaar bij hun werkgever te blijven. Ter vergelijk: van de groep tussen 50 en 70 jaar oud blijft 80% bij de huidige baas.
“Ouderen zijn altijd honkvaster dan jongeren”, stelt dr. Jan de Leede, assistant professor Human Resource Management bij de Universiteit Twente en eigenaar van consultancybedrijf ModernWorkx. “Millennials en Gen Z’ers zijn nu de jongeren, dus voor hen is twee tot drie jaar voor een eerste baan al best lang. Pas bij hun derde of vierde baan worden zij ook honkvaster.” Dat het onderwerp nu veel aandacht krijgt, heeft volgens De Leede ook te maken met de krapte op de arbeidsmarkt.
GSM versus de vier P’s
Wat volgens professor Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde bij de TU Eindhoven, hierbij met name speelt is dat millennials en de Gen Z een ander waardesysteem hebben, waardoor ze ook anders naar werk kijken. “In veel organisaties is GSM – geld, status en macht – het belangrijkste waardesysteem. Het waardesysteem van millennials en Gen Z bestaat uit people, planet, profit en pleasure. Het leven moet waardevol en betekenisvol zijn. Als een bedrijf daar niets mee doet, kijken jonge mensen vooral of ze er veel kunnen leren. En als ze genoeg geleerd hebben, gaan ze weer weg.”
Werkgevers: wees flexibel en biedt opleidingsmogelijkheden
Een relatief groot deel van de IT’ers is millennial of Gen Z. Met de huidige ongekende krapte op de IT-arbeidsmarkt, liggen de banen voor hen voor het oprapen. Wat kun je doen om deze mensen toch aan boord te houden? Volgens Weggeman moeten werkgevers inspelen op de verschillende waardesystemen. “Sommige bedrijven managen bijvoorbeeld naar leeftijd. Voor de jongere werknemers is er een eigen locatie midden in de stad, met een grote kantine waar mensen ook zelf eten kunnen maken, met fitnessmogelijkheden en een park voor de deur waar je kunt lunchen.”
Uit onderzoek van Pascale Peters, hoogleraar Strategisch Human Resource Management bij de Nyenrode Business Universiteit, blijkt dat loyaliteit ook toeneemt als mensen zien dat er veel HRM-instrumenten aangeboden worden, zoals opleidingsmogelijkheden en flexibel werken. Ook het salaris staat weer op de eisenlijst van werknemers. Volgens De Leede is het tenslotte goed om steeds te kijken of het werk zelf wel écht past bij de werknemer. “Mensen willen grip op hun leven, werk, inkomen en werktijden.”
Over dit artikel
Dit artikel verscheen op 27 juni op de website van AG Connect. De auteur is Eveline Meijer, redacteur AG Connect.
Door de pandemie zijn de meeste kantoren veranderd in hybride werkvloeren waar lang niet meer iedereen fysiek aanwezig is. Dat vraagt om andere manieren van evalueren en beoordelen, waarbij het…
In een masculiene sfeer kunnen vrouwen zich niet altijd thuisvoelen Met als gevolg dat ze vertrekken. Door rekening te houden met de minderheid is het mogelijk de werkomgeving inclusief en…