Taskforce Diversiteit & Inclusie

Pride Month & beyond: zo kun je als bedrijf aan de slag met Pride

Besteed óók de rest van het jaar aandacht aan de LHBTI+-gemeenschap

De Amsterdam Gay Pride vindt dit jaar plaats van 30 juli tot en met 7 augustus. Vorige maand was het internationale ‘Pride Month’, vol activiteiten rond de LHBTI+-gemeenschap wereldwijd. Hoe geef je als bedrijf op een passende en betekenisvolle manier invulling aan Pride? Zorg ervoor dat je Pride-acties meer zijn dan een PR-stunt, en heb óók de rest van het jaar aandacht voor de LHBTI+-gemeenschap.

Er was afgelopen juni geen ontkomen aan: overal wapperden regenboogvlaggen vanwege Pride Month. Vrijwel ieder modern bedrijf doet ‘iets’ met Pride: IKEA introduceerde een regenboog-shoppingbag, LEGO verkoopt een ‘iedereen is super’-LEGO-pakket en Starbucks heeft een speciale Pride-lijn van koffiemokken en T-shirts.

Ieder jaar staan bedrijven voor de vraag wat zij gaan doen met Pride. De beweging is inmiddels zo bekend dat ‘niets doen’ geen optie is – of geïnterpreteerd kan worden als een statement tégen diversiteit en inclusie. Maar ook bedrijven die wél aandacht besteden aan Pride krijgen soms kritiek. Hoe kun je als bedrijf op een passende en zinvolle manier aan de slag met Pride?

Kansen

Pride biedt bedrijven volop kansen. Het is een aanleiding om te laten zien waarvoor je staat als bedrijf, om het gesprek over het belang van gelijkheid en diversiteit aan te gaan en om een cultuur van gelijkwaardigheid uit te dragen. Naar buiten toe is het een aanleiding om je te profileren als een inclusieve en tolerante werkgever, en om in algemene zin bij te dragen aan gelijke rechten voor de LHBTI+-gemeenschap.

Zoals gezegd doet vrijwel ieder hedendaags bedrijf wel ‘iets’ met Pride. Veel bedrijven passen hun logo aan, zijn sponsor of deelnemer van de Pride Parade of brengen speciale producten op de markt. Ook grijpen bedrijven Pride aan voor het organiseren van interne bijeenkomsten over omgang met seksuele en genderidentiteit.

Voorkom ‘rainbow-washing’

Soms leiden Pride-acties van bedrijven tot opgetrokken wenkbrauwen. De meest gehoorde kritiek is dat acties van bedrijven rond Pride slechts bestaan uit marketing. Het doel zou niet zozeer zijn om de rechten van de LHBTI+-gemeenschap te bevorderen, maar om het bedrijf zélf in een goed daglicht te stellen. In het slechtste geval wordt bedrijven verweten geld te verdienen aan het leed van een achtergestelde groep en de aandacht af te leiden van daadwerkelijk structurele achterstelling – zogeheten ‘rainbow-washing’ of ‘pink-washing’.

Bedrijven lopen met Pride-acties kortom risico op negatieve publiciteit. Zolang er nog sprake is van structurele achterstelling van mensen uit de LHBTI+-gemeenschap, kan het ongemakkelijk voelen als een CEO uitbundig op staat te dansen tijdens de Gay Pride.

Gebruik Pride als aanleiding voor structurele verandering

Negatieve publiciteit kan worden voorkomen door structureel aandacht te hebben voor diversiteit en inclusie. LHBTI+-beleid vraagt om méér dan een ludieke actie tijdens Pride. Belangrijker is dat je het héle jaar door LHBTI+-rechten uitdraagt.

Bij structurele aandacht voor de LHBTI+-gemeenschap kun je onder meer denken aan:

  • Het gelijktrekken van ouderschapsregelingen voor LHBTI+-stellen
  • Het bevorderen van LHBTI+-werknemerscommunities binnen het bedrijf
  • Het inclusief maken van recruitment- en aannamebeleid
  • Het inclusief maken van marketinguitingen
  • Het invoeren van genderneutrale toiletten
  • Het bevorderen van inclusief taalgebruik
  • Ondersteuning van collega’s die in transitie zijn

Al deze zaken dragen eraan bij om diversiteit en inclusie in je bedrijf te verankeren. Als je het hele jaar door aandacht hebt voor de LHBTI+-gemeenschap, vormt de Pride een betekenisvol moment om successen te vieren. Ook kan het een jaarlijkse aanleiding vormen om het beleid van het bedrijf tegen het licht te houden: wat gaat er goed, wat kan er beter? Zo wordt je bedrijf steeds inclusiever en leer je LHBTI+-collega’s zo goed mogelijk te steunen en erkennen.

Gerelateerde artikelen

Taskforce Diversiteit & Inclusie

Taskforce Diversiteit & Inclusie: 10 lessons learned

De Taskforce Diversiteit & Inclusie (D&I) van NLdigital onderzocht gedurende een jaar hoe de digitale sector diverser en inclusiever kan worden gemaakt. Dit artikel maakt de balans op: hoe maak…
Dell Technologies

De kracht van diversiteit

Het afgelopen jaar stond in het teken van doelgerichte acties, gericht op de aanpak van maatschappelijke issues en het creëren van een dieper gevoel van verbondenheid binnen Dell Technologies. Wat…
Visma

Make progress happen

Als innovatief softwarebedrijf willen we de beste talenten uit de markt aantrekken, rekruteren en behouden. We zien dat we betere resultaten creëren als onze medewerkers een weergave zijn van de…