Meer mogelijk met een sponsor

Het is in Nederland nog een redelijk onbekend fenomeen, maar een corporate sponsorprogramma kan aanstormend en ondervertegenwoordigd talent net dat zetje geven om verder te komen.

In een sponsorprogramma wordt een werknemer gekoppeld aan een topmanager, de sponsor, die de ‘sponsee’ helpt zich intern te ontwikkelen, op te vallen en te netwerken. Het verschil met een mentorschap, is dat de sponsor zich committeert aan het actief promoten van de sponsee binnen de organisatie. Sponsorprogramma’s zijn vooral in Amerika al ingeburgerd, maar ook in Nederland zijn er een aantal (internationale) bedrijven waarbij leidinggevenden als sponsor optreden voor aanstormend talent.

Cijfers op een rij

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat sponsorprogramma’s absoluut hun vruchten afwerpen: 29% van gesponsorde mannelijke managers maakt sneller carrière dan niet-gesponsorde managers. Bij gesponsorde vrouwelijke managers is dat 19%. Bij gesponsorde managers van kleur is de kans op promotie maar liefst 65% groter dan voor managers van kleur zonder sponsor.

Voor wie

Sponsorprogramma’s kunnen gericht ingezet worden om talent uit ondervertegenwoordigde groepen te promoten. Dat gebeurt in Nederland bijvoorbeeld bij adviesbureau Bain – waar sinds 2022 werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen (dat wil zeggen vrouwen en mensen met een niet-Nederlandse achtergrond) een sponsor kunnen aanvragen. Bij andere bedrijven, zoals ING, kan iedereen een sponsor aanvragen. Of dat nut heeft, valt te betwijfelen. Volgens organisatiepsycholoog Marlies Brenters is het zinnig om vrouwen te sponsoren, maar is het voor mannen overbodig – zij krijgen automatisch al meer steun binnen een organisatie met veelal mannen aan de top.

Over het artikel

‘Het nut van een sponsor voor corporate talent’ werd onderzocht en geschreven door Jolan Douwes voor Het Financieele Dagblad.

Gerelateerde artikelen

Dell Technologies

De kracht van diversiteit

Het afgelopen jaar stond in het teken van doelgerichte acties, gericht op de aanpak van maatschappelijke issues en het creëren van een dieper gevoel van verbondenheid binnen Dell Technologies. Wat…
Harvard Business Review

Het falen van D&I-beleid

Het bevorderen van diversiteit en inclusie… organisaties hebben er de mond van vol. Maar als puntje bij paaltje komt, verandert...
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Diversiteit & Inclusie: het belang van (mannelijke) bondgenoten

In dit artikel bespreken we het creëren van betrokkenheid bij D&I door de hele organisatie – ook bij mannelijke en witte collega’s. Succesvolle techbedrijven en experts delen praktische tips en…