Meer mogelijk met een sponsor

Het is in Nederland nog een redelijk onbekend fenomeen, maar een corporate sponsorprogramma kan aanstormend en ondervertegenwoordigd talent net dat zetje geven om verder te komen.

In een sponsorprogramma wordt een werknemer gekoppeld aan een topmanager, de sponsor, die de ‘sponsee’ helpt zich intern te ontwikkelen, op te vallen en te netwerken. Het verschil met een mentorschap, is dat de sponsor zich committeert aan het actief promoten van de sponsee binnen de organisatie. Sponsorprogramma’s zijn vooral in Amerika al ingeburgerd, maar ook in Nederland zijn er een aantal (internationale) bedrijven waarbij leidinggevenden als sponsor optreden voor aanstormend talent.

Cijfers op een rij

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat sponsorprogramma’s absoluut hun vruchten afwerpen: 29% van gesponsorde mannelijke managers maakt sneller carrière dan niet-gesponsorde managers. Bij gesponsorde vrouwelijke managers is dat 19%. Bij gesponsorde managers van kleur is de kans op promotie maar liefst 65% groter dan voor managers van kleur zonder sponsor.

Voor wie

Sponsorprogramma’s kunnen gericht ingezet worden om talent uit ondervertegenwoordigde groepen te promoten. Dat gebeurt in Nederland bijvoorbeeld bij adviesbureau Bain – waar sinds 2022 werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen (dat wil zeggen vrouwen en mensen met een niet-Nederlandse achtergrond) een sponsor kunnen aanvragen. Bij andere bedrijven, zoals ING, kan iedereen een sponsor aanvragen. Of dat nut heeft, valt te betwijfelen. Volgens organisatiepsycholoog Marlies Brenters is het zinnig om vrouwen te sponsoren, maar is het voor mannen overbodig – zij krijgen automatisch al meer steun binnen een organisatie met veelal mannen aan de top.

Over het artikel

‘Het nut van een sponsor voor corporate talent’ werd onderzocht en geschreven door Jolan Douwes voor Het Financieele Dagblad.

Gerelateerde artikelen

AG Connect

Best practice Ordina: omgaan met neurodivergente werknemers

Neurodivergente werknemers worden vaak als anders gezien en voelen zich hierdoor minder thuis in een organisatie. Hoe kun je hier als werkgever mee omgaan en waar moet je rekening mee…
MT/Sprout

Signalen van het werken in een mannenorganisatie

Het aandeel vrouwen in leidinggevende posities groeit langzaam, maar nog steeds staan tegenover elke 'topvrouw' zes mannen. Marguerite Soeteman-Reijnen bespreekt in dit artikel vier signalen die een mannenorganisatie kenmerken.
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Whitepaper: Wet Ingroeiquotum en streefcijfers

Wat houdt de Wet Ingroeiquotum en streefcijfers in en wat moet je doen om je eraan te houden? We leggen het je uit in deze whitepaper.