Meer mogelijk met een sponsor

Het is in Nederland nog een redelijk onbekend fenomeen, maar een corporate sponsorprogramma kan aanstormend en ondervertegenwoordigd talent net dat zetje geven om verder te komen.

In een sponsorprogramma wordt een werknemer gekoppeld aan een topmanager, de sponsor, die de ‘sponsee’ helpt zich intern te ontwikkelen, op te vallen en te netwerken. Het verschil met een mentorschap, is dat de sponsor zich committeert aan het actief promoten van de sponsee binnen de organisatie. Sponsorprogramma’s zijn vooral in Amerika al ingeburgerd, maar ook in Nederland zijn er een aantal (internationale) bedrijven waarbij leidinggevenden als sponsor optreden voor aanstormend talent.

Cijfers op een rij

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat sponsorprogramma’s absoluut hun vruchten afwerpen: 29% van gesponsorde mannelijke managers maakt sneller carrière dan niet-gesponsorde managers. Bij gesponsorde vrouwelijke managers is dat 19%. Bij gesponsorde managers van kleur is de kans op promotie maar liefst 65% groter dan voor managers van kleur zonder sponsor.

Voor wie

Sponsorprogramma’s kunnen gericht ingezet worden om talent uit ondervertegenwoordigde groepen te promoten. Dat gebeurt in Nederland bijvoorbeeld bij adviesbureau Bain – waar sinds 2022 werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen (dat wil zeggen vrouwen en mensen met een niet-Nederlandse achtergrond) een sponsor kunnen aanvragen. Bij andere bedrijven, zoals ING, kan iedereen een sponsor aanvragen. Of dat nut heeft, valt te betwijfelen. Volgens organisatiepsycholoog Marlies Brenters is het zinnig om vrouwen te sponsoren, maar is het voor mannen overbodig – zij krijgen automatisch al meer steun binnen een organisatie met veelal mannen aan de top.

Over het artikel

‘Het nut van een sponsor voor corporate talent’ werd onderzocht en geschreven door Jolan Douwes voor Het Financieele Dagblad.

Gerelateerde artikelen

Independent

Bondgenoten voor gendergelijkheid

Veel mannen denken dat ze actieve bondgenoten zijn voor gendergelijkheid op de werkvloer, maar uit onderzoek blijkt dat hun vrouwelijke collega’s dat heel anders zien.
Harvard Business Review

Inclusief… of alleen divers?

Besturen worden steeds diverser, maar alleen de aanwezigheid van meer vrouwen en mensen van verschillende culturele achtergronden maakt een bestuur niet automatisch inclusief. Daarom stelden onderzoekers vijf strategieën op om…
Equalture

13 voordelen van diversiteit op de werkvloer

De 13 vooroordelen van diversiteit, onderbouwd met onderzoek en statistieken door Equalture.