Meer mogelijk met een sponsor

Het is in Nederland nog een redelijk onbekend fenomeen, maar een corporate sponsorprogramma kan aanstormend en ondervertegenwoordigd talent net dat zetje geven om verder te komen.

In een sponsorprogramma wordt een werknemer gekoppeld aan een topmanager, de sponsor, die de ‘sponsee’ helpt zich intern te ontwikkelen, op te vallen en te netwerken. Het verschil met een mentorschap, is dat de sponsor zich committeert aan het actief promoten van de sponsee binnen de organisatie. Sponsorprogramma’s zijn vooral in Amerika al ingeburgerd, maar ook in Nederland zijn er een aantal (internationale) bedrijven waarbij leidinggevenden als sponsor optreden voor aanstormend talent.

Cijfers op een rij

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat sponsorprogramma’s absoluut hun vruchten afwerpen: 29% van gesponsorde mannelijke managers maakt sneller carrière dan niet-gesponsorde managers. Bij gesponsorde vrouwelijke managers is dat 19%. Bij gesponsorde managers van kleur is de kans op promotie maar liefst 65% groter dan voor managers van kleur zonder sponsor.

Voor wie

Sponsorprogramma’s kunnen gericht ingezet worden om talent uit ondervertegenwoordigde groepen te promoten. Dat gebeurt in Nederland bijvoorbeeld bij adviesbureau Bain – waar sinds 2022 werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen (dat wil zeggen vrouwen en mensen met een niet-Nederlandse achtergrond) een sponsor kunnen aanvragen. Bij andere bedrijven, zoals ING, kan iedereen een sponsor aanvragen. Of dat nut heeft, valt te betwijfelen. Volgens organisatiepsycholoog Marlies Brenters is het zinnig om vrouwen te sponsoren, maar is het voor mannen overbodig – zij krijgen automatisch al meer steun binnen een organisatie met veelal mannen aan de top.

Over het artikel

‘Het nut van een sponsor voor corporate talent’ werd onderzocht en geschreven door Jolan Douwes voor Het Financieele Dagblad.

Gerelateerde artikelen

MT/Sprout

9 stappen voor het bereiken van inclusieve diversiteit

Het aantal vrouwen aan de Nederlandse top stagneert. MT/Sprout zette in hun artikel 9 stappen op een rij voor een diverse en inclusieve organisatie.
Diverse Leaders in Tech

Drie DEI-lessen voor de digitale sector in 2024

Yeni Joseph, Taskforce D&I en Ingrid Tappin van Diverse Leaders in Tech geven je drie belangrijke lessen op weg naar een inclusief, datagedreven tech-ecosysteem.
Harvard Business Review

Het dichten van de genderkloof in financiering

Vrouwelijke ondernemers krijgen vaker te maken met weigeringen van zakelijke leningen en hogere rentetarieven. Drie aanbevelingen hoe dit te verminderen.