Door de pandemie zijn de meeste kantoren veranderd in hybride werkvloeren waar lang niet meer iedereen fysiek aanwezig is. Dat vraagt om andere manieren van evalueren en beoordelen, waarbij het gaat om prestatie en niet om locatie.
Eén van de grootste uitdagingen van hybride werkvormen is om werknemers accuraat en eerlijk te beoordelen zónder daarbij beïnvloed te worden door de fysieke aanwezigheid van werknemers. Organisaties die deze uitdaging succesvol zijn aangegaan, hebben drie dingen gemeen.
1. Werkcultuur en bedrijfswaarden
Cruciaal voor het slagen van een hybride werkcultuur is dat alle werknemers op de hoogte zijn van (en handelen naar) de bedrijfswaarden. Deze waarden kunnen vervolgens meegenomen worden in de beoordeling van het functioneren van werknemers. Dit draagt zowel bij aan het versterken van de gemeenschappelijke werkcultuur als het beoordelen van werknemers op hun output, ongeacht hun werklocatie.
2. Prestaties meten en delen
Door concrete meetpunten in te stellen, deze nauwkeurig bij te houden en iedereen toegang te geven tot de resultaten, beoordeelt een organisatie werknemers objectief en transparant. Bovendien kan het vergelijken van resultaten ook goed inzicht geven in het functioneren van managers en leidinggevenden.
3. Technologie inzetten
Het meten van objectieve prestaties kan door technologie nog een extra slinger geven aan het eerlijk beoordelen van werknemers. De multinational General Electric koppelt de functioneringsresultaten bijvoorbeeld aan een inzichtelijke app, waardoor werknemers en managers beter op de hoogte zijn van wat collega’s doen en elkaar feedback kunnen geven – of die collega nu thuis of op kantoor werkt.
Combineren
De combinatie van deze drie strategieën (breed gedeelde werkcultuur, doelen stellen en resultaten meten, en samenwerken en onderlinge feedback stimuleren) zorgt ervoor dat organisaties hun werknemers juist in een hybride werkvorm op een eerlijke manier kunnen beoordelen.
Over het artikel
‘Making Performance Reviews Fairer in a Hybrid Workplace’ werd onderzocht en geschreven door Scott Behson voor Harvard Business Review.
Hoe zorg je er als werkgever voor dat cultureel divers talent zich thuis voelt op de werkvloer? En hoe creëer je gelijkwaardige kansen voor ontwikkeling en groei?
Meer vrouwen in topfuncties? Dat maak je mogelijk door ook managementfuncties in deeltijd aan te bieden. Een aantal IT-bedrijven experimenteert nu met de vierdaagse werkweek