Equileap

Hoe scoren de 100 grootste bedrijven op gendergelijkheid?

Onderzoeksbureau Equileap scoorde de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland op gendergelijkheid. Dat levert interessante inzichten op. Hoe doen Nederlandse bedrijven het internationaal? En is er verbetering zichtbaar?

Equileap kijkt jaarlijks hoe 4000 bedrijven wereldwijd het doen op het gebied van gendergelijkheid. Ze gebruiken daarvoor 19 criteria als de verhouding man-vrouw op de werkvloer, de grootte van de loonkloof, betaald ouderschapsverlof en het beleid tegen seksuele intimidatie.

Dit alles telt voor 2021 op tot een overall score van 43% voor de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dat is een mooie verbetering ten opzichte van de 37% in 2020. Toch zijn er nog genoeg verbeterpunten.

Enkele opvallende resultaten op een rij

  • Er zijn nog steeds meer CEO’s die Peter heten (5) dan vrouwelijke CEO’s (3).
  • Het best presterende bedrijf in Nederland (Wolters Kluwer) scoort slechts 3 procentpunten lager dan het beste bedrijf wereldwijd (het Noorse DNB).
  • Geen enkel bedrijf heeft de loonkloof gedicht. 86% van de bedrijven publiceert geen informatie over hun loonkloof.
  • Geen enkel bedrijf biedt meer dan de verplichte 16 weken ouderschapsverlof.

Naar aanleiding van deze uitkomsten is er een vertaalslag gemaakt tussen beleidsdoelen en praktische toepassing om de link tussen wetenschap en praktijk vorm te geven: handreiking SMART-doelstellingen.
Equileap publiceerde in 2021 ook voor het eerst een top-25 van de best scorende bedrijven. Voor de digitale sector pakken NLdigital-leden Ordina en KPN een mooie plek in de top-10.

Over het onderzoek

Equileap legt jaarlijks wereldwijd 4000 bedrijven langs de meetlat van hun Gender Scorecard™. Voor Nederland keken ze naar de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven. De bedrijven worden getoetst op 19 criteria. Het rapport toont de belangrijkste bevindingen, plus een top-25 van de best scorende bedrijven. Bron van dit artikel is de website van Equileap.

D&I content voor de Taskforce?

Heeft jouw bedrijf een inspirerend Diversiteit & Inclusie (D&I) artikel, best practice, onderzoek, video, tool etc en wil je daar graag meer zichtbaarheid aan geven? Vul onderstaand formulier in en wij plaatsen het op de Taskforce D&I website. Op deze manier bieden wij meer publiciteit voor jouw bestaande D&I initiatieven.

Dit artikel is geplaatst op 20 oktober 2021.

Gerelateerde artikelen

PQR
Frontrunner

Social return: diversiteit op de werkvloer

Met Social Return wil PQR mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven binnen de organisatie. Dit zorgt voor een diversere werkvloer en een betere afspiegeling van de samenleving.
Harvard Business Review

7 manieren om een inclusieve collega te zijn

Een inclusieve werkvloer is altijd in ontwikkeling. Het vereist de steun van iedere werknemer, ongeacht functie en hiërarchische positie, om een plek te creëren waar iedereen het gevoel heeft erbij…
Euronews

Werknemers eisen meer diversiteit

De afgelopen jaren zijn de wensen en verwachtingen van werknemers flink aangescherpt. Zeker jongere generaties verwachten betrokken werkgevers die actief inzetten op diversiteits- en inclusiebeleid.