Elke maand presenteert een lidbedrijf van NLdigital haar projecten voor (meer) Diversiteit en Inclusie. Britt Breure, HR-directeur bij AFAS, legt uit hoe ze met kleine stapjes diversiteit meer context en inhoudt geeft en tegelijkertijd tastbaar maakt voor heel AFAS. Dit vertelt Britt aan de hand van cijfers, succesvolle best practices en de plannen voor de komende jaren.
Britt: “Bij AFAS werken meer dan 600 mensen waarvan 33% vrouwen. Toen ik tien jaar geleden begon was dit percentage ongeveer 14%. Hier ben ik heel blij mee. Van alle nieuwe medewerkers die in 2021 bij ons kwamen werken is 45% vrouw.”
“Binnen de directie ben ik de enige vrouw en moet ik tegen zeven mannen opboksen. Het management team bestaat voor 33% uit vrouwen. Dit komt doordat iedereen bij AFAS intern doorstroomt en wij geen managers van buitenaf aannemen. Tien jaar geleden zijn wij begonnen met het werven van meer vrouwen en dat vertaalt zich nu in meer vrouwelijke doorstroom.”
Britt legt uit welke data ze nog meer hebben van het personeel: “Iedere nieuwe medewerker geeft zijn of haar leeftijd, geboorteland en nationaliteit aan. Deze cijfers zijn minder divers. De gemiddelde leeftijd bij ons is 34,4 jaar. Over het algemeen hebben wij veel jonge collega’s, maar we nemen ook oudere collega’s aan. Het is lastig om diversiteit meetbaar te maken zonder dat je dingen vastlegt die niet mogen.”
Twee jaar geleden hebben wij voor het eerst via een enquête uitgevraagd of ouders een andere culturele achtergrond hebben. Toen kregen wij daar wel wat inzicht in, maar dit vragen wij niet structureel uit.
Succesvolle projecten voor Diversiteit en Inclusie
Maak het onderwerp diversiteit tastbaar en begin klein
“Ik kan roepen “We moeten diverser aannemen!”, maar uiteindelijk moeten de mensen het doen. Ik vind het belangrijk dat verhalen over diversiteit gelijk meer context en inhoud krijgen, zodat het tastbaar en menselijk wordt,” legt Britt uit. “We zijn begonnen door structureel over het onderwerp diversiteit te bloggen. Deze blogs publiceren we eerst intern en daarna extern. Hierdoor snappen de collega’s goed wat de achterliggende gedachte is waarom wij iets doen of iets belangrijk vinden.”
“Tijdens ons maandelijks Cultuurcafé, waarin wij bijpraten over de maand, komt Diversiteit en Inclusie ook vaak aan bod. Laatst kwam er bijvoorbeeld een plek vrij binnen het managementteam en enthousiasmeren wij onze vrouwelijke collega’s om te solliciteren.”
“Daarnaast host ik iedere woensdagmiddag een Breek in de week. Tijdens dit live-event laat ik drie verschillende collega’s aan het woord. Bijvoorbeeld iemand van sales, een manager en een programmeur. Deze gesprekken gaan over van alles. Zoals bijvoorbeeld; Een nieuw functionaliteit die eraan komt, een nieuwe klant, maar het is ook een mooi moment om Diversiteit & Inclusie te integreren. Ik vraag hen dan ervaringen en lessen te delen over het aannemen van divers talent. Of iets heel anders, zoals een collega die vertelt hoe het is om te vasten in Coronatijd. Op deze manier probeer ik het onderwerp terug te koppelen vanuit de mensen zelf en hoe zij dit ervaren.”
Een plek voor mensen met een talent
“Het belangrijkste is zo concreet en zo klein mogelijk te beginnen, want dan wordt het uiteindelijk vanzelf groter. We zitten op dit moment middenin een concreet project, namelijk het bieden van een plek bij AFAS voor mensen met een beperking. Ik vind het woord beperking niet fijn. Wij zeggen: ‘Iedereen heeft een talent en bij AFAS is dat talent van harte welkom’.”
Britt legt uit hoe ze dit project zijn gestart: “Wij zijn concreet begonnen met inventariseren hoeveel plekken er binnen AFAS en bij verschillende teams beschikbaar zijn. We zijn nu in gesprek met lokale partijen die ons hierbij kunnen helpen. Momenteel ben ik bezig met een stichting in Leusden die mensen met het syndroom van Down begeleiden. We zijn aan het kijken of we een aantal van hen een plek binnen AFAS kunnen bieden.”
Het belangrijkste vind ik dat we het idee loslaten dat iedereen maar hetzelfde moet zijn en 40 uur per week moet werken. Want dat kan ook anders. Het brengt veel gezelligheid en het is goed voor het team.
AFAS heeft al ervaring met mensen met verschillende talenten. Britt vertelt hoe een jongen met een rugzakje werkzaam is als gastheer en een fantastische goochelaar blijkt te zijn. Tijdens de lunch vermaakt hij de mensen met een goocheltruc. Dit wordt gewaardeerd en hij, maar ook de mensen, bloeien helemaal op. Britt: “Dat is uiteindelijk wat je wil; een cultuur waarbij iedereen zijn talent kan inzetten en dat dit geaccepteerd en gewaardeerd wordt. Dat brengt een leuke dynamiek met zich mee.”
Een ander mooi voorbeeld, vervolgt Britt vol trots: “We hebben onlangs een dame van 24 jaar oud aangenomen met hersenletsel. Ze was in de bloei van haar leven, kreeg een ongeluk en kan daardoor nog maar 10% van wat ze daarvoor kon. Vijf jaar lang heeft ze in een revalidatietraject gezeten en structureel gehoord wat ze allemaal niet meer kan. Maar ze wil zo graag. Toen wij haar voor het eerst zegen dachten we meteen ‘Dit is iemand die bij AFAS past!’. En als wij dat vinden, dan regelen wij dat. We bekijken samen wat ze kan en hoe we daar invulling aan kunnen geven. Het geeft haar weer toekomstperspectief en dat is zó belangrijk.”
De belangrijkste doelstelling voor AFAS
“Graag zou ik diverser willen aannemen binnen heel AFAS. Helaas, solliciteren de meeste mensen met een andere culturele achtergrond op facilitaire functies. Ik wil óók de consultants, programmeurs, marketeers aanspreken. Als ik kijk naar volgend jaar, dan gaan wij écht aan de slag met mensen aannemen met een beperking. En gaan we trainingen aanbieden over Vooroordelen in het sollicitatie proces”, vertelt Britt.
“Daarnaast wil ik diversiteit meetbaarder maken. Daarin zie ik een kans voor ons product, want dit wordt door 12.000 klanten gebruikt. Als AFAS het meetbaar kan maken, kunnen al onze klanten dat ook. Mijn stip op de horizon: Dat Diversiteit en Inclusie het geen onderwerp meer hoeft te zijn, maar dat het helemaal in onze bedrijfscultuur verweven zit.”
Elke maand presenteert een lidbedrijf van NLdigital haar projecten voor (meer) Diversiteit en Inclusie. Ericsson trapt af met het delen van best practices.
Divers ben je als organisatie niet in één keer, aldus AFAS. Het is een kwestie van stap voor stap op weg gaan. Het grootste verschil maak je door keiharde doelen…