Harvard Business Review

Zo bouw je een cultuur waar medewerkers zich vrij voelen om van zich te laten horen

Van jezelf laten horen is voor veel medewerkers riskant. Maar waarom? Interviews laten zien dat het antwoord altijd hetzelfde is: de angst voor sociale afwijzing en reacties die reputatie en status beschadigen.

Wanneer een organisatie haar medewerkers vraagt deel te nemen aan een ‘speak-up culture’, vraagt ze eigenlijk of medewerkers een van de meest kwetsbare gedragingen willen laten zien. Als de vereiste psychologische veiligheid niet bestaat, is het niet verrassend dat maar weinig medewerkers deze uitnodiging zullen accepteren.

Zo geef je medewerkers een stem en motiveer je ze deze te gebruiken

Het artikel van Harvard Business Review noemt vier stappen die leiders kunnen nemen om een situatie te creëren die alle medewerkers een stem geeft en misschien nog wel belangrijker: ze motiveert deze te gebruiken.

1. Onderscheid waarde van waardigheid

Als je wilt dat medewerkers zich vrij voelen zich uit te spreken, moeten ze zich eerst geaccepteerd voelen op basis van hun intrinsieke waarde. Als ze weten dat hun waarde los staat van de waarde van de standpunten die ze delen, zullen ze eerder bereid zijn zich uit te spreken.

2. Onderscheid loyaliteit met overeenstemming

Loyaliteit mag niet afhankelijk worden van overeenstemming. Als een meningsverschil als niet loyaal wordt beschouwd, zullen je medewerkers waarschijnlijk uit angst instemmen.

3. Onderscheid status van mening

Machtsverschil voorkomt vaak dat medewerkers zich uitspreken. Medewerkers met een lagere status voelen de druk het eens te zijn met medewerkers met een hogere status. Wanneer je het uitdagen van de huidige gang van zaken beloont, versnel je de vorming van een ‘speak-up culture’.

4. Onderscheid toestemming van adoptie

Als leider wil je de misvatting wegnemen dat toestemming om je mening te laten horen zich automatisch vertaalt in de verplichting om het idee aan te nemen. Laat medewerkers merken dat het uiten van ideeën wordt gewaardeerd en aangemoedigd, ook als het antwoord nee is.

Wanneer medewerkers zich consequent uitspreken en hun mening en zorgen uiten, dragen ze een grotere waarde bij aan de organisatie. Ze verspreiden lokale kennis, breiden het universum aan nuttige ideeën uit en voorkomen collectieve tunnelvisie. Geen enkele leider kan dat alleen.

Over het artikel

‘Building a Culture Where Employees Feel Free to Speak Up’ werd onderzocht en geschreven door Timothy R. Clark voor Harvard Business Review.

Gerelateerde artikelen

Harvard Business Review

3 manieren waarop mannen gendergelijkheid kunnen bevorderen

Mannen willen vaak wel bijdragen aan het bevorderen van gendergelijkheid op de werkvloer, maar er zijn een aantal belangrijke obstakels die ze tegenhouden. Wat kunnen ze doen om dit aan…
Taskforce Diversiteit & Inclusie

Diversiteit en Inclusie in de praktijk bij Nalta

Een nieuwe groep gaat aan de slag met D&I: de ondernemers van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Zoals full service ICT-bedrijf Nalta, al jaren lid van NLdigital en frontrunner van…
Diverse Leaders in Tech

Drie DEI-lessen voor de digitale sector in 2024

Yeni Joseph, Taskforce D&I en Ingrid Tappin van Diverse Leaders in Tech geven je drie belangrijke lessen op weg naar een inclusief, datagedreven tech-ecosysteem.