Interview Mirjam van Olst: “Als ik iets doe, dan wil ik het goed doen”
Als ze vindt dat het nodig is, dan stapt VHTO ‘Leading Lady’ Mirjam van Olst naar voren. Zo werd ze directeur van een onderneming tijdens haar studie, stond ze op vele podia als SharePoint expert en werd ze Capability and Operations Lead, terwijl ze daar niet meteen de ervaring voor had. “Ik ben altijd op zoek naar uitdaging. Als het er niet is, raak ik verveeld.”
In een gesprek met VHTO vertelt Mirjam van Olst, Global Business Applications Talent Lead voor Avanade en Leading Lady bij VHTO, over de stappen die ze zette in haar carrière, belangrijke momenten en over de eigenschappen die haar helpen in haar werk.
Uitdaging
Zo beschrijft ze hoe ze van uitdaging houdt. Bijvoorbeeld, haar huidige baan is een onmogelijke opdracht – zegt ze zelf – maar dat was juist de reden waarom ze het wilde gaan doen. “Mensen vroegen me wat me beloofd was dat ik ging doen. Ik moet namelijk de vraag die we krijgen vanuit opdrachtgevers invullen met genoeg werknemers. Er is momenteel zo’n krapte, je vindt eigenlijk nooit genoeg mensen. Maar toen ik die opdracht kreeg, dacht ik alleen maar wat een gave uitdaging. Ik weet niet of ik tegenslagen als een tegenslag zie. Ik ben altijd op zoek naar uitdaging. Als het er niet is, raak ik verveeld.”
Ook stapt ze naar voren als ze vindt dat het nodig is. Bijvoorbeeld toen ze directeur werd van de onderneming tijdens haar studie. Later ging die onderneming over in een BV waarvan ze directeur werd, samen met een meer ervaren ondernemer. “Het betekende dat ik zeven tot acht studenten moest managen en dat was best een hoop gedoe.” Dus werd de BV stopgezet en ging van Olst samen met een vriend verder met haar eigen bedrijf. “Hij deed de acquisitie en ik bouwde webapplicaties. Toen nog in de Microsoft taal ‘Classic ASP’.” Dat deed ze vier jaar lang.
Maak je niet druk over randzaken, maar doe wat je graag zou willen doen. Volg je eigen weg. Of als de weg nog niet bestaat, creëer hem dan. Hierdoor is elke dag anders en stop ik nooit met leren. Dit houdt mij geïnspireerd en uitgedaagd.
Mirjam van Olst, Global Business Applications Talent Lead, Avanade
SharePoint expert
Daarna kwam ze bij Macaw terecht waar ze zich in Sharepoint ging verdiepen. Ze werd de eerste Nederlander (buiten Microsoft) die de hoogste certificering op het gebied van Microsoft kreeg. “Als ik iets doe, dan wil ik het goed doen,” zegt ze daarover. Als ze een van de bekendste SharePoint experts in Nederland is, wordt bze enaderd door Avanade om daar aan de slag te gaan. Ze stapt over.
Bij Avanade werkt ze eerst in een technische rol, later stapt ze over naar een niet-technische rol. Omdat ze nog geen ervaring had in die richting lijkt dat een vreemde zet, maar een waar ze wel goed over had nagedacht. “Met inrichten van processen had ik misschien geen ervaring, maar ik had als programmamanager wel al een groot team geleid en daar wilde ik graag in verder. Ik vond het ontzettend leuk om die mensen te motiveren en dat ging ook goed. Het team draaide goed, de sfeer was goed, ondanks dat er ook soms escalaties waren naar de opdrachtgever toe. Ik kon dat allemaal goed managen.”
Inmiddels heeft ze binnen Avanade opnieuw een stap gemaakt, naar de rol van Global Business Applications Talent Lead. Ze doet wat ze leuk vindt, en raad dat meisjes ook aan die voor een keuze staan. “Maak je niet druk over randzaken, maar doe wat je graag zou willen doen. Blijf niet hangen in hoeveel andere meiden de studie volgen of willen doen. Je kan de studie die je helpt om het werk te kunnen doen wat je zou willen doen, ook combineren met vriendinnen buiten je studie. Volg je eigen weg. Of als de weg nog niet bestaat, creëer hem dan.”
Ambassadeurs
Mirjam is ‘Leading Lady’ van VHTO. De ‘Leading Ladies’ vervullen de rol van ambassadeur om het belang van een verhoogde deelname van meisjes en vrouwen in bètawetenschap, techniek en ICT in Nederland te ondersteunen. Ze hebben een voorbeeldfunctie hierin, want zijn allen bèta-, technische of ICT-vrouwen.
Heeft jouw bedrijf een inspirerend Diversiteit & Inclusie (D&I) artikel, best practice, onderzoek, video, tool etc en wil je daar graag meer zichtbaarheid aan geven? Vul onderstaand formulier in en wij plaatsen het op de Taskforce D&I website. Op deze manier bieden wij meer publiciteit voor jouw bestaande D&I initiatieven.
Op Internationale Vrouwendag 2023 geeft Emily Glastra diversiteit een gezicht als rolmodel van de Equals campagne voor meer vrouwen in tech. Als algemeen directeur van T-Systems en voorzitter van NLdigital…
Global Gender Diversity rapport toont aan dat de functie van een vrouw belangrijker is dan het aantal vrouwen binnen een organisatie voor een diverse uitstraling.
Omdat het aandeel vrouwen in IT zo klein is, is er weinig kans dat zij zich kunnen spiegelen aan andere vrouwen in de organisatie qua doorgroeimogelijkheden of thuis voelen. Rolmodellen…
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.