PQR is al 25 jaar lid van NLdigital en frontrunner van de Taskforce Diversiteit & inclusie. Het snelgroeiende IT-bedrijf uit Utrecht zet nieuwe strategiën in om vrouwen aan te trekken tot de wereld van tech. HR-directeur van PQREmmely de Regt-Kruft vertelt hoe.
Diversiteit en inclusie bij PQR: hoe staat het ervoor?
Juist omdat de technologiesector bezig is met de toekomst, wil PQR af van het imago van de IT als mannenbolwerk. Het tech-bedrijf gelooft dat een divers en inclusief team helpt om innovatief en succesvol te zijn. PQR heeft 210 medewerkers en heeft per functieniveau streefcijfers gepubliceerd als het gaat om genderdiversiteit.
Genderdiversiteit bij PQR
(Raad van Bestuur hebben zij zelf niet meer sinds PQR onderdeel is geworden van Bechtle)
HR Director Emmely de Regt-Kruft licht toe: “Door hele bewuste keuzes zit het met een evenwichtig genderbeleid in de top van de organisatie wel goed. Marijke Kasius (38) is in 2021 aangesteld als nieuwe CEO van PQR. Onze aandacht gaat nu uit naar het halen van ons doel van 25 procent vrouwen door de hele organisatie. Om dat te stimuleren en een diverse werkvloer te realiseren starten we in januari 2023 met de Werkgroep Diversiteit. Een divers team kan de samenleving gewoon beter bedienen, zo simpel is het. Ons doel is dat PQR over vijf jaar een afspiegeling van de samenleving is en vrouwen hebben bewezen dat tech echt niet alleen een mannending is!”
Het is belangrijk om met een open mindset en ruime blik heel concreet op zoek te gaan naar vrouwelijk personeel.
Emmely de Regt-Kruft, HR-directeur, PQR
Talent zien
In het diversiteitsplan van PQR is veel aandacht voor werving en selectie. Volgens de Regt-Kruft is het belangrijk om met een open mindset en ruime blik heel concreet op zoek te gaan naar vrouwelijk personeel. Ze geeft vier tips voor techbedrijven die meer vrouwen willen aantrekken.
Tip 1: Zorg voor een gendersensitief werving-en-selectiebeleid
“Onderzoek toont aan dat mannen zichzelf eerder overschatten, waar vrouwen geneigd zijn zichzelf te onderschatten. Een man denkt dat hij wel in aanmerking komt als hij aan vier van de tien competenties in een vacature voldoet. Terwijl een vrouw geneigd is te denken; ik heb er maar vier, dat gaat ‘m niet worden. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn en er proactief op in te spelen. Sinds we onze wervingsteksten schrijven in samenspraak met alle vrouwelijke werknemers van PQR krijgen we veel meer vrouwelijke reacties binnen.”
Tip 2: Staar je niet blind op diploma’s
“We kijken niet meer alleen naar achtergrond en diploma’s, maar ook naar competenties. Ook als iemand er een jaar uit is geweest of uit een andere hoek komt kan diegene heel geschikt zijn voor een functie bij ons IT-bedrijf. Ik heb zelf internationale betrekkingen gestudeerd maar ben hier echt op mijn plek. Net als de ex-piloot die we onlangs aannamen. Echt niet iedereen die in tech werkt moet kunnen coderen, zoals vaak nog wordt gedacht.”
Tip 3: Meten is weten
“Het is makkelijk om je kop in het zand te steken en te doen alsof er geen probleem is. Maar terwijl de rol van digitale technologie groeit en ICT vooruit loopt op de samenleving, zijn vrouwen in onze sector nog steeds significant ondervertegenwoordigd. Daarom moeten we als digitale sector erkennen dat dit probleem speelt en transparant zijn over hoe we het gaan tackelen. Meten is weten!”
Britt Breure, HR-directeur bij AFAS legt uit hoe ze met kleine stapjes diversiteit meer context en inhoudt geeft en tegelijkertijd tastbaar maakt voor heel AFAS.
Diversiteit begint aan de top. Hoe pakt KPN dit aan? Ronald Nieuwenhuis vertelt over de kracht van diverse teams en de diversiteit en inclusie doelstellingen voor 2022.
Elke maand presenteert een lidbedrijf van NLdigital haar projecten voor (meer) Diversiteit en Inclusie. Ericsson trapt af met het delen van best practices.
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.