Het aantal internationale collega’s bij Nederlandse techbedrijven groeit hard. Verschillende talen en culturen op één werkvloer, brengen uitdagingen met zich mee en vereisen een inclusieve mindset zodat iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.
De afgelopen jaren is het aantal internationale werknemers bij Nederlandse techbedrijven en IT-afdelingen flink toegenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kwamen er in 2021 zelfs 60% meer kennismigranten naar Nederland dan het jaar ervoor, met India en China als belangrijkste landen van herkomst. Deskundigen denken dat het percentage (tech)bedrijven dat internationaal werft in de toekomst alleen nog maar zal groeien.
Botsingen en misverstanden
Voor bedrijven die hard groeien en niet vanaf het begin hebben nagedacht over een inclusieve werkcultuur, kan het aannemen van internationaal kennistalent een aantal uitdagingen met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan de dagelijkse voertaal, de taal waarin belangrijke bedrijfsdocumenten zijn opgesteld of hoe de befaamde Nederlandse directheid kan botsen met mensen met een andere culturele achtergrond en tot misverstanden kan leiden. Dit kunnen allemaal oorzaken zijn waardoor buitenlandse werknemers zich niet op hun plek voelen en na een korte periode weer vertrekken. Het is daarom ontzettend belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van deze verschillen en ervoor zorgen dat iedereen zich begrepen en gerespecteerd voelt. Er zijn legio trainingen en interculturele coaches voorhanden om een helpende hand te bieden bij een multiculturele werkvloer.
Tips en stappen
Sacha Martina, co-founder van adviesbureau Your Talent Agency, noemt een paar concrete tips voor bedrijven met een internationale mix aan werknemers. Zij raadt bijvoorbeeld met klem aan om niet steeds stereotypes over andere culturen te benoemen, ook niet als grapje. Qua vrije dagen adviseert zij niet per se vast te houden aan de Nederlandse feestdagen, maar werknemers een aantal individueel in te vullen ‘happy days’ te geven; feestdagen die zij door het jaar kunnen opnemen wanneer zij iets te vieren hebben. Ook waarschuwt ze dat Nederlandse gebruiken zoals smalltalk over je weekend en vrijdagmiddagborrels niet voor iedereen bekend terrein zijn. Het belangrijkste is om als bedrijf, groot of klein, het creëren van een inclusieve werkcultuur serieus te nemen. Van de ene op de andere dag alles 180 graden omgooien is lastig, maar ook kleine stappen richting inclusiviteit en de erkenning en acceptatie van onderlinge verschillen maken vaak al een groot verschil.
Over het artikel
‘Zo ga je om met meerdere culturen op de werkvloer’ werd onderzocht en geschreven door Sjoerd Hartholt voor AG Connect.
De Amsterdamse Zuidas staat bekend als een masculien bolwerk waar machocultuur aan de orde van de dag is en kwetsbaarheid wordt afgestraft. NRC sprak met tien mannen die er werken,…
Ook op een krappe arbeidsmarkt heeft niet iedereen dezelfde kansen op een baan. Uit nieuw onderzoek blijkt dat werkgevers wereldwijd nog flink discrimineren op bepaalde kenmerken en eigenschappen bij het…
Diversiteit gaat over meer dan alleen de zichtbare verschillen zoals leeftijd, geslacht of huidskleur. Volgens strateeg Kirsten de Roo kun je beter kijken naar de kwaliteiten, zodat er ruimte voor…
Cookies
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Taskforce Diversiteit & Inclusie gebruikt functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone.
Functionele cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Noodzakelijke cookies zijn vereist voor een goede werking van de site. Deze cookies zorgen ervoor dat de basis functionaliteiten werken, en zijn anoniem.
Analyse cookies worden gebruikt om te weten te komen hoe bezoekers de website gebruiken. Ze zorgen voor informatie en statistieken op het gebied van bezoekersaantallen, duur van het bezoek enzovoorts.
Functionele cookies helpen met bepaalde functionaliteiten zoals het delen van artikelen op sociale media, het verzamelen van feedback en andere functionaliteiten van derde.
Advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.